Followers

Thursday, February 21, 2013

sambal hitam ... terbaik!!

semenjak be a part org pahang ni mcm2 pengalaman n benda baru yg aku tau..hehe..budaya xlah banyak beza sgt ngan orang perak..loghat pun aku leh paham ... makan pun xjauh beza..still ada gulai tempoyak...apa yg bestnyer kat sini...??biasa arr Tempoyak dia guna Ikan Patin Sg.Pahang..haha..aku pun bukan peminat makan ikan sgt pun..aku paling kuat pun ada arr secubit dua.. :)

Tapi resepi terbaru yg menjadi favorite aku ialah Sambal Hitam..haha..seumur hidup ni baru 1st time aku try..mengancam oo... nasib bek la wife aku mmg pandai buat benda nih..makan ngan nasi putih panas..perghhh...

bagi mereka yg xtau apa dia sambal hitam nih..meh kita sharing info skit..aku pun xconfirm sgt betul ke x..kalau salah tegur2 arr erk.. :)

bahan2 dia :

1.Yang paling penting kena ada belimbing rebus(hitam)..apa dia belimbing rebus?? belimbing buluh yg direbus sampai jadi hitam...(try cari kat google)

2.ikan bilis..tapi nak sedap..buang siap2 tulang

3.bawang merah

4.cili api/cabai ..org umah aku panggil lada.. :)

ok..so 1st phase.. korang tumbuk dulu bawang..ikan bilis..cili api...jgn blend..xsedap..tumbuk baru jadi..tumbuk sampai lumat..

second phase..baru arr panaskan minyak dlm kuali.. then goreng semua bahan yg tumbuk tadi..n campurkan belimbing rebus td agak 2 bagi kaler campuran td hitam jer..xprefer garam..sbb ikan bilis td da masin..api kene kecik..gaul sampai kering... then siap la sambal hitam :)




No comments:

Post a Comment