Followers

Monday, February 21, 2011

Mutiara Kata by Ahmad Fedtri Yahya

Assalamualaikum..dlm duk belek FB..rasa terpanggil lak kongsi bersama mutiara kata dari wall FB Ahmad Fedtri Yahya- pengacara TV3 n penulis lirik famous tu...hope tuan Fedtri xkisah..huhu...rasanya intipati nyer bermanfaat dikongsi bersama... :)
Ahmad Fedtri Yahya


• “dalam Islam tiada istilah I'M THE BEST. selain riak & perasan bagus, ia juga melambangkan sifat individualistik. sepatutnya, WE'RE THE BEST. Islam agama komuniti. Sama-sama membangunkan umat agar semuanya jadi yang terbaik.”

- Setiap sesuatu, lihatlah dari perspektif Islam-

*Indahnya Islam*

• Seri Dhuha: Jika seorang suami memiliki isteri solehah, 10 anak yg soleh dan solehah dan anak itu pula berkahwin dengan orang yang soleh/solehah juga...terhasil cucu cicit yang soleh dan solehah...jika dia mati, betapa banyaknya doa insan soleh & solehah yg akan menerangi kuburnya...

< Doa orang soleh didengari Allah >

• Petikan Prof Muhaya: Ramai yang berbelanja besar agar kelihatan hebat dan mahal sehingga terlupa.... jiwa dan dalaman terlupa untuk diberi 'makan'. Benda2 tu semua akan hancur bersama tubuh yg akan dimakan ulat sedang 'makanan' kepada roh akan kekal sebagai penyelamat sejati...


• Dunia umpama lelaki kasanova- yang memberi pujian palsu sebelum mangsa diratah dan ditinggalkan begitu saja tanpa maruah dan simpati...

-Dunia adalah penjara bagi orang mukmin. Bersabar seketika dengan nafsu yg meronta sebelum diberi layanan maha hebat di syurga terindah


• Berjalanlah dengan penuh harapan walau hidup ini tak selalu bahagia..sedekahkanlah sebuah senyuman walau hatimu tidak lagi mampu bertahan..belajarlah memafkan walau hati kamu terluka..berhentilah memberi alasan walau ingin menyatakan kebenaran..hiduplah dalam iman walau hari dipenuhi dugaan..dan berpeganglah kepada Allah walau Dia tidak kelihatan.. (Mohd Sukur Ibrahim)


• bayi- banyak tidur kerana masih banyak waktu untuk membuka mata..orang tua- kurang tidurnya kerana masa untuk membuka mata tinggal sedikit...Namun, kita dituntut untuk 'membuka hati' sepanjang waktu sebelum ditidurkan untuk selama-lamanya...
• mutiara malam: “...jika manusia tahu betapa azab sakaratulmaut dan betapa getir suasana kubur serta betapa tertekan di padang masyar, tidaklah mereka terlalu berfantasi serta berjanji untuk bertemu di pintu syurga..... sedang orang soleh juga ramai yang tertahan dari memasuki syurga kerana suatu sebab yang tidak diduga”

• motivasi pagi: “di manakah letaknya nilai diri jika solat tidak menjadi sebahagian dari jadual hidup.... flora dan fauna turut berzikir, sayangnya manusia alpa dan fakir.....”

• “Kita pula rasa takut apabila terlalu ramai orang Islam sekeliling kita mengaku beragama Islam tetapi solat tidak diberi kepentingan.. penetapan jadual harian sepatutnya berdasarkan jadual waktu solat.. bukan pada tugasan harian yg dilihat tidak mementingkan subuhnya, zohornya, asarnya, maghribnya dan isyaknya pula seolah tak kunjung tiba.. Ya Allah, lindungilah aku dan generasiku drpd tergolong dlm kelompok tersebut.. marilah2 sama2 kita saling mengingati & berpesan antara satu sama lain..” (Zulfadli Jusoh )
• “jika orang memujimu, anggaplah ia satu gurauan... setiap pujian adalah mukhadimah kebinasaan.... dari keji bertukar puji- itu nikmat. Namun jika puji bertukar keji, itulah kesakitan sebenar...”( Hanya Allah & Rasul yang layak dipuji)

• “7 faktor telah dikenal pasti sebagai punca utama perceraian pasangan suami isteri di Malaysia:
1.kegagalan memikul tanggungjawab

2.asas agama yang rendah

3.campur tangan pihak ketiga

4.perbezaan budaya

5.masalah seksual

6.Kewangan

7.Kerjaya
Jakim mendapati 21% perceraian disebabkan oleh sikap tidak bertanggungjawab suami isteri.”

• “usah ceritakan semua kebahagiaan kamu kerana bukan semua orang berminat mendengarnya... kebahagiaan utk simpanan jiwa dan dibalas dgn kesyukuran.. terlalu ghairah bercerita tentang bahagia, bimbang2 ada makhluk2 berhati kotor yang dlm diam akan memusnahkan kebahagiaanmu.. Kepada Allah kita berlindung....”
• Mutiara Jumaat: “Duit memang indah dipegang. Bisa membuatkan diri lupa daratan. Duit dari sumber yang tidak berkat walau bagaimanapun akan 'menyerang' kembali tuannya dengan pelbagai cara. Jika dibelanja, tidak tahu ke mana perginya. Jika diberi makan si anak, anak membesar utk menderhaka. Lebih takut, kerana duit itu- akan ada 'kemalangan' dengan tidak disangka-sangka....”

No comments:

Post a Comment